De ziekenzalving en ziekenzegening

Het Sacrament van het Oliesel kan een bijzonder moment zijn om bij ziekte of ouderdom ons leven toe te vertrouwen aan God en Hem te bidden om Zijn nabijheid en kracht. Het is jammer, dat mensen, zoals vroeger veelal de praktijk was, hiermee wachten tot de stervensfase aanbreekt of wanneer het niet meer kan.

Daarom wordt in de KAN parochies regelmatig de gelegenheid geboden om samen met anderen in de Eucharistie te midden van de gemeenschap van geloof dit Sacrament te ontvangen. U leest hierover in het parochieblad en u kunt zich hiervoor opgeven bij het plaatselijk parochiesecretariaat.

Toch kan het ook zinvol en bijzonder zijn, om wanneer de stervensfase zich aandient eventueel samen met dierbaren de verbondenheid met elkaar en met God te vieren. Mede door verminderde priesterlijke beschikbaarheid kan dit vaak niet middels de Ziekenzalving, maar ook middels de ziekenzegen.Dit is geen sacrament maar een ritueel dat bij de ziekenzalving aansluit. Het is voor mensen in bovengenoemde situatie en voor hun familieleden een weg om met de pijn, het verdriet en de zorgen om te gaan en ruimte te maken voor de dankbaarheid en vreugde die er ook is. Diakens en pastoraal werk(st)ers mogen voorgaan in de ziekenzegening.

Iedereen die daar behoefte aan heeft kan de ziekenzalving of ziekenzegening ontvangen.

Indien u hier behoefte aan heeft is dit mogelijk. Het heeft de voorkeur als u de zalving of zegening bewust kunt meemaken. Wacht dus niet te lang mede gezien de beschikbaarheid van priesters. Eenmaal per jaar is er een gemeenschappelijke ziekenzegening. Deze vindt afwisselend in Kortenhoef en Nederhorst den Berg plaats. Als u hiervoor in aanmerking komt krijgt u een uitnodiging van de parochie.

U belt naar de regiopastoor. De telefoonnummers vindt u hier.

In onze parochie is een werkgroep bezoeken actief. De leden van deze groep bezoeken regelmatig mensen in de parochie die ziek zijn, zich eenzaam voelen, kortom er prijs op stellen dat er aandacht aan hen besteed wordt.

Wanneer u hier prijs op stelt neemt u contact op met uw parochiesecretariaat.