Wat zal ik u wensen bij het begin van het nieuwe jaar? Zeg ik ZALIG NIEUWJAAR? Dat vinden velen tegenwoordig een beetje bestoft en bedompt klinken. Zalig: wat is dat? GELUKKIG NIEUWJAAR dan maar? Of VOORSPOEDIG NIEUWJAAR? Dan denk ik vooral aan materiële voorspoed en ik wil u meer wensen. DE BESTE WENSEN vind ik ook zo wat. Je wenst elkaar niet het slechtste. Nee, ik wens u EEN GEZEGEND 2010. En dat doe ik op grond van de eerste lezing van vandaag. Een tekst die aan het einde van elke viering gezongen of gezegd wordt. “De levende zegene en behoede u” en zo verder. Zegenen is de vertaling van het Latijnse woord “benedicere” en dat betekent: op een goede wijze tot iemand of over iemand spreken”. Het tegenovergestelde is “maledicere”, dat is op een kwade of slechte wijze tot iemand of over iemand spreken. Dat doe je als je iemand verwensingen naar het hoofd slingert, bijvoorbeeld “loop naar de maan” of “loop naar de hel” of nog ergere vervloekingen. Zegenen is iemand het goede toewensen, bijvoorbeeld: ik wens je gezondheid of ik wens je wijsheid of ik wens je dat je elke dag van het nieuwe jaar iets vrolijks meemaakt. Dan zegen je iemand. Bij GEZEGEND NIEUWJAAR wens ik u de zegen van God en van goede mensen om u heen. Wat wilt u nog meer? Wens ik dat de president van de Verenigde Staten (hoe heet die ook al weer?) afgezet zal worden? Wens ik dat de president van Rusland (hoe heet die ook al weer?) van zijn troon gestoten zal worden? Wens ik dat de president van Syrië, die tiran, die dictator, die moordenaar van zijn eigen volk (hoe heet hij ook al weer) of die man die de baas is in Turkije (hoe heet die ook al weer) zal moeten aftreden? Nee, die wens spreek ik niet uit, al is het in misschien wel wenselijk. Als ik daaraan begin, houd ik niet meer op. Nee, ik wens u een GEZEGEND NIEUWJAAR, dat houdt in een goede gezondheid, wijsheid en elke dag een reden tot vreugde. En verder alles wat u zelf wenst. En als het niet zo gaat als u wenst, dat daarmee te leven valt. En als het helemaal niet gaat zoals u wenst, dat u de kracht krijgt om het te dragen. En verder dat u van de goede wensen aan anderen ook voor die anderen werk maakt. Dat is mijn enige voorwaarde, maar wel een belangrijke.

Heb je nog andere wensen? vraagt u. Jazeker, voor de Sint Martinusparochie in Ankeveen, voor de Antonius van Padua in Kortenhoef, voor de O.L. Vrouw tenhemelopneming in Nederhorst de Berg. Voor het bisdom Haarlem, voor heel de kerk: dat er meer priesters komen, dat de strenge wetten die dat beletten worden opgeheven. Maar dat wordt een gebed zonder end.

Ik ga terug naar de eerste lezing van deze zondag. Over hoe Aaron het volk moet zegenen. Wij kunnen ook voor elkaar een zegen zijn en niet alleen met woorden. Een vrouw duwde de rolstoel waar haar man in zat. Zij moest alles voor hem doen, hem wassen, kleden, voeren, alles. Hij kon niets meer en was volkomen afhankelijk. Iemand zei tegen haar: “Het is toch een zegen voor uw man dat hij u heeft.” “Ja”, zei zij, “en het is een zegen voor mij dat ik hem heb.” Dus zeg ik nogmaals, ik heb het al eerder gezegd: Tel uw zegeningen, een voor een, tel ze alle en vergeet er geen. Er bestaan meer zegeningen dan vervloekingen en verwensingen. Er is een speciaal kerkelijk boek met zegeningen. Zo bestaat er een huwelijkszegen, een zegen over het huisgezin. een ziekenzegen, een reiszegen. Helaas zijn er in het verleden ook wapens gezegend. Op Allerzielen zegenen we de graven van de doden. En van een vrouw die in verwachting is wordt soms gezegd dat zij in gezegende staat verkeert. Een zegen is altijd positief, nooit negatief. Negatief is iemand uitschelden, vervloeken, verwensen, iemand de cholera of de pest toewensen. Negatief is ook roddelen, kwaadspreken, lasteren. En iemand verklikken ook, vooral anoniem, iemand verlinken. Dat zijn allemaal antizegens.

Het beste is natuurlijk iemand metterdaad zegenen. Want zegenen is een werkwoord. Je mag het nooit bij mooie woorden alleen laten. Iemand een weldaad bewijzen, iemand van dienst zijn, iemand in behoeftige omstandigheden bijstaan, als je dat kunt, is de opperste zegen.

Ik wens u dus een gezegend Nieuwjaar.
En zo gaan we onder de zegen van God en de mensen en onder de altijddurende bijstand van onze moeder Maria het nieuwe jaar in. AMEN.